Istrie.reismee.nl

Stoja camping activiteiten

We zitten inmiddels alweer een paar dagen hier op deze camping in onze sta caravan. Het weer is afwisselend droog, warm, zonnig en dan weer een forse plensbui met zwaar onweer ter afwisseling. Er hangt een depressie boven noord Italië en Oostenrijk en we krijgen er regelmatig een zwieper van mee.

Na een aantal drukke dagen uit naar allerlei stadjes en dorpjes, besluiten we het even wat rustiger aan te doen. We hebben een groot aantal dingen van ons verlanglijstje al gezien en gedaan en we hebben nog tot 6 augustus en we hebben geen haast.

Toch merken we wel dat we meer mensen zijn van het verplaatsen. Na een week ergens geweest te zijn, hebben we het er wel een beetje gezien en vorige jaren in Engeland en Schotland trokken we dan weer verder.

Nu is het 2 weken op eenzelfde camping voor ons best wel lang. De camping is wel aardig maar ik ben niet zo'n campingmens. De ligging is prachtig, ik kan niet anders zeggen. We zitten bijna pal aan zee en het uitzicht is zo mooi. Tegen zonsondergang hebben we al een paar keer dolfijntjes zien zwemmen in de zee tegenover ons. Ze zijn met de verrekijker en soms gewoon met het blote oog duidelijk zichtbaar. Je ziet dan met name de bovenvinnen elke keer in een rondje boven het water en soms springt er eentje.

Ze zwemmen in tweetallen of met een groepje van een dolfijn of zes. Als ze er zijn lopen mensen opgewonden naar de rotsige stranden en hoor je ze elkaar roepen. Bootjes met toeristen komen daarna ook aangesneld om de sierlijke beesten te bewonderen. Bij het eiland Cres schijnen ze regelmatig met de veerboot mee te zwemmen en zijn ze bij Losinj ook goed waar te nemen. Ik had ze eerder al eens gezien bij de Cornati eilanden zuidelijker in Kroatië.

We besluiten er vandaag een sportieve water dag van te maken. De zee is heerlijk rustig en nodigt echt uit om te gaan zwemmen. Het water is koel en de temperatuur haalt de 30 graden alweer. De kinderen willen graag eens iets bijzonders doen en twijfelen over de banaan op het water of parasailen.

Michel wil parasailen en boekt de tickets. Ik blijf op de camping en zie ze uiteindelijk al parasailend voorbij komen voor ons camping eiland. Bijzonder om te zien..

Het strandje nabij onze caravan is wat stijl en rotsig. Met ruwe zee is het niet zo veilig om te zwemmen omdat je op de rotsen kan worden gegooid door de branding maar met een rustige zee kan je prima zwemmen hier. Er is nauwelijks stroming en het zeewater is heerlijk van temperatuur.

Rondom Stoja Camping kan je overal zwemmen ook met wat ruwere zee omdat daar de golfslag minder is. Alleen bij ons op de kopse kant kan de zee ruwer op de rotskust beuken. Bij de ingang van de camping is een opblaasbare hindernisbaan en trampoline in het water gelegd. Daar kan je tegen een klein bedrag (20 kuna zo'n 2 euro) een uur lang op spelen.

We douchen wat af hier en je haren vlechten of opsteken is ook wel aanrader omdat het makkelijker zwemt, duikt en minder warm in je nek is.

Verder heb je op de camping uitstekende was en douche faciliteiten als je met een tentje komt. Je moet echter niet de wasmachines willen gebruiken want dat is best een uitdaging. Van de vier wasmachines werken er maar twee en de mevrouw die de wasmachine muntjes verkoopt is er soms wel en soms niet en vaker niet dan wel. Als ze er dan is, dan is het er druk en kan je maar beter even je wasmachine muntjes kopen en later op de dag gaan wassen. Als het zonnig weer is, is het zo weer droog.