Istrie.reismee.nl

Pula Arena gladiator show

Tja wat zal ik er van zeggen... Hier had het verhaal van de gladiator show in de Arena van Pula moeten komen te staan... maar dat verhaal is er niet.. en eigenlijk kan ik daar tot op heden nog boos over worden..

Wat er gebeurde...

We zouden naar de gladiatorshow gaan die in de Pula Arena zou worden gehouden. We kochten vier kaartjes en de mevrouw achter de kassa vertelde ons nog vanwege de donkere wolken die zich samen pakten boven Pula, dat als het begon te regenen de show gecanceld werd. Dat we dan morgen alsnog de show konden komen bekijken of dat we ons geld terug konden vragen. Nou dat leek me wel redelijk.

Eindelijk was het dan zover, we mochten de Arena binnen en met honderden mensen tegelijk stroomden we binnen. Echter de wolken boven de Arena stroomden ook binnen en die waren niet van het soort onschuldig schapenwolkje. In de verte hoorde je alweer het donderend geraas van een zware onweersbui aankomen en we wisten dat dit hier gepaard ging met enorme spoelbuien. Dat hadden we de afgelopen dagen al een aantal keer ervaren. Soms duurde ze een half uur, soms een halve nacht.

Tegen de tijd dat we in de Arena waren en in de rij stonden begon het zachtjes te regenen.. en dat ging al gauw over in een plensbui met bliksem. Aangezien ik niet zo fan ben van onweer en de kinderen het eng vonden, gingen we met nog een heleboel andere mensen maar weer uit de Arena. De bewakers gaven nog aan dat we morgen terug konden komen dus dat was okee.. liever morgen een show zien waarbij we op ons gemak kunnen genieten van het schouwspel dan hier in de stromende regen en onweer te gaan zitten verkleumen op een stel rotsen met het risico dat als het inslaat er van metershoog steenblokken op je hoofd terecht komen. Als hier paniek uitbreekt met zoveel honderd (duizend?) mensen dan wil ik er niet tussen lopen met mijn kinderen.

We rennen met een stel plastic regencapes die ik van de Action had meegenomen in Breda, terug naar onze auto. Alleen al van deze korte loop zijn we al half doorweekt, dus kan je nagaan als we waren blijven zitten. Zo'n dun plastic regenjasje beschermt alleen het hoognodige maar onze schoenen, armen en gezicht zijn drijfnat.

De volgende avond maar weer voor 40 kuna in de parkeermeter gegooid. Je wilt immers geen bekeuring als je een show gaat kijken..en wat blijkt? Geen show.. ze hebben ondanks de hoosbui en het onweer de show gewoon door laten gaan. Er is helemaal geen show meer vanavond. En geld krijg je ook niet terug want je kaartjes hebben een scheurtje .. ja logisch want we waren al naar binnen gegaan toen het nog niet zo hard regende.. de plens- en onweersbui kwam daarna...

Hoe ik ook praat en vertel wat ons was toegezegd, de mevrouw achter de kassa van de Arena blijft onvermurwbaar. Ze is niet klantvriendelijk en dat was me al vaker opgevallen hier in Istrië. Geld verdienen is prioriteit nummer 1. en dat jij het naar je zin hebt is verder minder belangrijk zolang zij jouw centen maar binnen hebben. Ze deinsen er niet voor terug om je valse beloften te doen.

Dat bleek al bij het afbieden op een rugzak die ineens weer duurder werd toen ik deze wilde kopen. Dat bleek bij het boeken van een boottocht waarbij er gezegd werd dat het een rustige dag zou zijn omdat het op vrijdag was en dit een wisseldag was en er dan geen overvolle toeristenboot is... allemaal loze woorden die later helemaal niet waar bleken te zijn. De boot zat tjokvol.

Ook de huurauto kende een toeslag toen we eenmaal onze auto wilden ophalen. Ondanks dat alles betaald en verzekerd was bij de reissom. Die toeslag was omdat we na 9 uur 's avonds waren gekomen.. tja onze vlucht ging niet eerder.. dat hadden wij niet in de hand maar of we nog even 35 euro extra af wilde tikken anders kregen we geen auto mee.

En bij een restaurant werden ongevraagd broodjes op tafel gezet die later ook gewoon aan je door berekend worden evenals dat de prijs van een pannenkoek in een keer een derde meer bleek te zijn dan in de menukaart stond vermeld.

Ze proberen je als het kan nog wat extra geld uit je zak te kloppen. Ze zijn niet helemaal eerlijk en wat ze zeggen is niet altijd wat je ook krijgt.

Een waarschuwing is dus wel op zijn plaats als je in Istrië bent.. het Italiaanse zit ook hier in het bloed. Ze komen niet altijd hun afspraken na, ze beloven je mooie dingen, spiegelen het beste voor en dan moet je maar hopen dat als het er op aan komt, dat het klopt. Ze kunnen terugkomen op eerdere toezeggingen die altijd in jouw nadeel uitvallen. Het maakt hun niets uit...en als je er wat van zegt dan halen ze hun schouders er over op. Het interesseert ze niet.