Istrie.reismee.nl

Boottocht Rovinj, Vrsar en Limski Kanaal

Omdat het weer een hete dag gaat worden gaan we nog een boottocht maken. Dit keer een dagtocht vanaf Pula naar Rovinj, het Limski Kanaal met piratengrot en Vrsar. Gelukkig hadden we onze tablets bij en was er op de camping gratis Wifi zodat we makkelijk het weer bij konden houden en daarop onze dag programmering konden aanpassen.

Deze boottocht was via de rondlopende verkopers op de camping geboekt. Er lopen van die mannen rond op de camping die soms wel drie keer per dag bij je caravan staan om je boottochten te verkopen. Dat is soms wel irritant want de Brijuni eilanden hadden we al gezien en veel afwisseling zit er niet in hun aanbod.

Er was nu een meneer met een iets andere boottocht en dat Limski Kanaal met zijn piratengrot sprak mij wel aan. Hij zei toe dat het er ook niet zo druk zou zijn op deze boot want het was een zogenoemde wisseldag op vrijdag. De dag waarop veel toeristen komen en gaan en dan waren de boten niet zo overvol.. zei hij..

Helaas bleek het anders te zijn.. ik weet niet wat hij onder overvol verstaat.. maar ik had daar toch een ander idee over.

We werden al vroeg bij de camping opgehaald met een luxe touringcar met airco. Dat was echt goed geregeld. De Melissa was een grotere boot dan we vorige keer hadden met ons boottochtje langs de Brijuni eilanden en eigenlijk was dit wel jammer. Ondanks dat de Melissa groot was, was deze boot afgeladen druk. Overal zaten mensen, binnen, buiten, boven, voor en achter.

Boven was er al geen plaats meer want horden Engelsen hadden breed uitgemeten een aantal banken bezet met een grote kinderschaar, veel tassen, zakken chips, flessen drinken en badlakens. Vervolgens gingen ze buiten zitten met nagenoeg het hele gezelschap en bezetten ze daar een groot deel van de tafels en banken van de boot. Niet dat ze hun spullen opruimden of meenamen verder.. die lieten ze binnen liggen en zo hielden ze dat deel van de boot ook voor zichzelf bezet.Wat me dan opvalt is dat Engelsen in hun thuisland vaak erg beleefd en aardig zijn maar op reis in een gastland kunnen het echte horken zijn.

We vaarden naar Fazana waar de boot vervolgens nog meer mensen oppikte.. alsof het nog niet vol genoeg was. In tegenstelling tot wat de folder beloofde gingen we niet eerst naar Rovinj maar gelijk door naar het Limski kanaal wat ik een beetje vreemd vond want nu kreeg je twee stadjes achter elkaar terwijl het kanaal in het midden er van ligt. De piratengrotten stelden niet zoveel voor. Een paar gaten in een rotswand hoog boven het water waar je niet in of bij kan komen waarvan 1 gat ook nog omgebouwd is tot een piratenrestaurantje(?) waar je ook niet bij kan komen.

Ze varen er met z'n allen langs, de excursiebootjes, maar ik heb ze er niet zien aanleggen en er valt eigenlijk dan niets te beleven en nauwelijks wat te zien. Van de oesterkwekerijen krijg je ook niets te zien en verder varen ze alleen het kanaal in en uit. Dat is op zich wel een mooi kanaal en het is leuk om te weten dat hier piraten hun toevlucht zochten bij ruwe zee omdat het kanaal relatief rustig bleef door de diepe inham in het binnenland. Maar dat is dan alles wat je krijgt als ze je een spannende piratengrot voorspiegelen...verwacht er niet teveel van.

Daarna kregen we een lekkere maaltijd aan boord met een overvloed aan vlees of vis. Je moest het wel heel snel opeten want we kregen binnen in de kajuit als laatste geserveerd en toen vaarde de boot al de haven van Vrsar binnen waar we zouden aanmeren om daar het dorpje te bekijken. Bij het eten kreeg je wijn, sinas en water. Dat was allemaal prima geregeld.

Vrsar is een leuk nog wat authentiek vissersplaatsje waar nog echt (zoals ik het uit het verleden van Kroatië kende) de vis werd uitgeladen uit de vissersboten die hier inmiddels een flinke maat groter hebben dan in Mosceniecza Draga waar ik in 1992 nog geweest was. Hier geldt ook dat er veel meer gevist wordt volgens mij, met grotere boten en meer volume wat binnen gehaald kan worden.

Vrsar heeft een heel luxe hotel/ressort Belvedere waar werkelijk alles op en aan zit. Ze zijn daar heel klantvriendelijk merkte ik want je kon er gratis van het toilet gebruik maken, ze hadden eigen pinautomaten en Wifi vrij toegankelijk zonder code. Het personeel was er hulpvaardig als je wat vroeg ook als je er geen gast was. Bijzonder om mee te maken dat ze hier klantvriendelijkheid wel hoog in het vaandel hadden staan in tegenstelling tot andere toeristische activiteiten en voorzieningen. Ik denk dat je daar wel met een gerust hart kan boeken al zal het wel wat kosten volgens mij ...deze luxe met eigen zwembaden bij zee.

De kust en het strandje van Vrsar is prima gelegen. Een deel van de ingang tussen de voorliggende eilanden is helemaal afgesloten voor scheepvaart, speciaal voor de strandgangers en zwemmers. Het is er redelijk ondiep en het gaat geleidelijk naar diepte. Je kan naar het dichtsbijzijnde eiland zwemmen als je dat zou willen zonder enorme dieptes te hoeven overzwemmen. Wel leuk gedaan.

Na een ruim uur zwemmen terug op de boot op weg terug naar Rovinj. Hier waren we al eerder geweest maar het was leuk om er weer te zijn omdat het best een groter dorpje is. Lekker ijs gegeten en alcoholvrije kokoscocktails Sunkisses genaamd. Ze waren heerlijk.. evenals de bananasplit.

Na Rovinj een lange terugtocht naar Pula waar wederom mensen nog in Fazana moesten worden afgezet. Dat duurde allemaal wel lang en dat was dan weer minder omdat de kinderen zich wel begonnen te vervelen op zo'n boot. Een hele dagtocht op zo'n bootje is toch voor veel mensen toch wat teveel van het goede.