Istrie.reismee.nl

We gaan naar Pula

Het is lang geleden dat ik in Kroatië zoals dat nu heet, geweest was. In de jaren '90 voor de oorlog was Joegoslavië tot drie keer toe mijn vakantie bestemming en heb ik de omgeving van Optaija, Zadar en Biograd leren kennen. Een grote wens was om nog eens terug te keren maar dan naar Pula.

Toen Kroatië eind 2013 bij de EU kwam verviel de paspoorteis en konden de kinderen met hun identiteitskaarten nu ook Kroatië in. Gelijk hebben we een reis geboekt via Sunweb naar Pula voor de zomervakantie. Dit keer weer eens op een camping pal aan zee. Een vliegreis Amsterdam Pula met tussenstop in Rimini Italië op de heenweg. Maar een vlucht die relatief kort duurt (zo'n 2 uur).

Waarom Pula? Eigenlijk omdat Pula een grote stad is met veel faciliteiten en oude romeinse resten. Het bijzondere aan Pula is dat ze een enorm grote arena heeft (vier na grootste ter wereld) en we hadden oorspronkelijk de planning om van daaruit een dagtocht Venetië te maken. Bij nader inzien is dit in het hoogseizoen geen goed idee. We hoorden van anderen dat het er loeidruk is dan en de prijs voor een bootovertocht is erg duur. Met de auto er naar toe kost je zeker 3 tot 4 uur.

Deze kant van Istrië heeft echter veel mooie dorpjes en leuke activiteiten te bieden. De natuur is er wonderschoon met flinke heuvels, prachtige eilanden, bosrijke hellingen en azuurblauw glashelder water. Daar hebben we deze vakantie dan ook volop van genoten zoals je zult lezen in de reisverhalen.

Dit is de camping Stoja zoals ze als schiereilandje ten westen van de stad Pula ligt. Op het kruispunt voor het eiland ligt een rotonde met bushalte waarde bus naar Pula vertrekt en aankomt. Het schijnt echter wel een hete en langdurige rit te kunnen worden in de zomermaanden. Gelukkig hadden we een huurauto dus we waren zo vrij als een vogeltje in Istrië.