Istrie.reismee.nl

Novigrad en Istralandia

Het zou bloedheet worden vandaag en morgen.. dus we besloten verkoeling aan de kust te zoeken en in een waterpark. De kinderen hadden het waterpark al op internet gezien toen we thuis waren en wilden, moesten, zouden hier naar toe. Dat laatste was nog wel even spannend want het was nog maar net aangelegd en of het al klaar was, dat was nog maar de vraag...De website was er niet echt duidelijk over.

Maar eerst gingen we naar het dorpje Novigrad. Wat een bijzonder mooi dorpje is dit. Ze hebben rondom het dorp, dat omlijst wordt door de Adriatische zee, een strandplateau gemaakt met kinderbadjes. Heel mooi gedaan en voor iedereen vrij toegankelijk. Het parkeren hier was evenals elders weer een zoektocht naar een vrij plaatsje maar het dorpje zelf maakte dit ruimschoots goed.

Het is een prachtig dorpje wat de rust uitstraalt van een dromerig kustplaatsje. Het heeft een binnen en buitenhaven waar heel veel schepen en bootjes lagen. Het dorp heeft resten van oude stadsmuren en is verder kleinschalig ingericht met winkeltjes en restaurants. Ze hebben een ruim opgezet park en een prachtig kerkje.

Opvallend is dat hier net als in Rovinj een heilig beeld op de kerktoren staat. Echter hier in Novigrad (wat zoiets als nieuw stadje betekent) is het veel ruimer opgezet met veel groene bomen, graszones, speeltuintje, luxe wandelboulevard en strandplateaus. Duidelijk ingericht om relaxed te leven en wat high class toerisme aan te trekken. Dat lukt dan ook wel.

Nabij Novigrad ligt het beloofde waterland. De kinderen hebben hier lang naar uitgekeken en vandaag was het zover. We gingen naar Istralandia. Een enorm groot waterpark met veel verschillende glijbanen, golfslag bad, schuimparty bad, jacouzies en allerlei andere faciliteiten waarin een kind met zwemdiploma zijn of haar hart aan op kan halen.

Gelukkig was het park open en konden we er met pin betalen wat enorm scheelden in de rijen aan de kassa. Op de site stond dat dit nog niet kon maar de pinautomaten waren eind juli er nu wel bij de kassa's. Het park was overvol.. afgeladen druk. De Kroaten hebben hier duidelijk een succesformule in gezien en die wens kwam uit. Dit park moet goede omzet gedraaid hebben deze zomer.

Het park was zo druk bezet dat het soms maar moeilijk was om een baantje te kunnen zwemmen, dat alle glijbanen overvol waren met rijen van meterslang en er soms geen band of bootje meer te krijgen was om een glijbaan mee af te mogen. Er was geen vrije ligstoel meer te huur toen we 's middags kwamen (ze kennen twee tarieven: hele dag tarief en middag tarief). En we hadden nog geluk dat we wel een kluisje konden krijgen.

Omdat het park vrij nieuw is, is er nog weinig beschutting tegen de zon te vinden en alle parasols waren bezet. Het veldje met wat bomen lag dan ook overvol want in de volle zon zitten is niet iedereen gegeven. Vooral niet van die roomwitte, blonde west Europeanen als wij die onmiddellijk rood verkleuren na een half uur met factor 30 in de zon te hebben gezwommen.

Gelukkig kon ik toch nog een plekje onder een boom bemachtigen en we legden conform plaatselijk gebruik onze handdoeken weg om het bezet te houden. Later gingen we er op zitten en uitdruppelen maar dat hadden we beter niet kunnen doen. De grond hier is roest rood. Kennelijk een ijzerhoudende aarde soort die ik in Istrië al vaker gezien had. Jammer genoeg trok diezelfde roestrode kleur ook in de badlakens en ondanks meermaals wassen krijg ik die roestrode vlekken er niet helemaal uit. Leg je badlakens dus niet in het gras zonder een matje of iets.

Als je er op googled kan je foto's van de aanbouw zien die ook wel leuk zijn als je er geweest bent. De foto's van Istralandia die ik hier op de blog hebt gebruikt zijn niet van mij. De fotocamera lag in een kluisje. Ze zijn echter wel representatief voor hoe het er uit ziet behalve de foto met de glijbanen .. die glijbanen staan er maar met een heleboel volk er om heen, op of nabij...

De kinderen kon het de pret niet drukken.. die hebben de hele middag heerlijk gezwommen en gegleden.. Kars wil volgend jaar terug want bij Porec is ook nog een waterpark in aanbouw met nog spectaculaire glijbanen.. we zagen de aanbouw en dat zag er al goed uit.