Istrie.reismee.nl

Rovinj en Porec

We besluiten vandaag aan deze kant van het schiereiland te blijven want er liggen zoveel mooie dorpjes aan de kust die de moeite waard zijn. Het leuke van deze dorpjes is dat ze veelal in Italiaanse en meer specifiek Venetiaanse stijl zijn gebouwd. Omdat Istrië zo dicht langs de laars van Italië ligt zijn de invloeden duidelijk zichtbaar.

De bouwstijl van veel dorpjes aan de kust is sterk verwant met het Italiaanse vasteland. De straatjes kunnen nauw zijn met hoge huizen waar de was hangt de drogen buiten. De terra kleuren van zacht oranje, bloedrood en maisgeel komen veelvuldig in allerlei tinten voor op diverse gevels. Een enkele keer kom je babyblauw tegen met witte omlijstingen.

In Rovinj is het echter meer in de oranje, rood tinten te vinden. Het dorpje wordt ook wel klein Venetië genoemd omdat het er veel op lijkt. Het grote verschil is natuurlijk dat Rovinj geen kanalen heeft waar bootjes doorvaren maar verder is het een schattig dorpje wat prachtig gelegen is op een eigen landpunt.

Het dorpje staat betekend om de vele kunstenaars, met name schilders, die hier graag werken en hun gallerieën hebben. Wat dat betreft is het ook een beetje het Montmartre van Istrië. Er worden buiten de gebruikelijke souvenirs dan ook veel schilderrijen en schilderwerkjes verkocht. Ook zelfgemaakte sieradenshops zijn hier te vinden.

Je kan er heerlijk wandelen en het stadje heeft een behoorlijk grote aanmeerplaats waar zelf grote cruisschepen aanmeren. Het wordt veel bezocht door toeristen en via bootexcursies kan je een bezoek aan Rovinj brengen. We zijn er deze vakantie meerdere keren geweest en deze eerste keer was het er wat bewolkt.

Na een bezoek aan Rovinje zijn we nog een stukje naar boven doorgereden over de provinciale route. We kwamen langs het Limsky Kanaal maar daar is vanuit de auto weinig van te zien. Vervolgens kwamen we in het volgende stadje aan, Porec genaamd.

Dit stadje heeft een bijzonder mooie oude basiliek die wel een bezoek waard is. Er worden daar volop restauratiewerken gedaan en ze hebben het opengesteld voor publiek waarbij er toch wel heel wat te bekijken is. Het kerkje wat er bij staat is nog steeds in gebruik en heeft een prachtige kapel.

Verder zijn er oude resten te vinden van eerdere kerkdelen uit de verschillende perioden van de historie. Kroatië is namelijk nogal eens bezet geweest door diverse volkeren en culturen. Met name de Romeinen, de Oostenrijkers en de Hongaren hebben er flink huisgehouden en dat is te zien aan de diverse culturele invloeden en resten. Het Kroatische volk is regelmatig onder de voet gelopen en werd dan weer ingelijfd binnen grotere rijken waarbij zij zelf er geen haar beter van werden en enkel als een soort van werkvolk of slavenvolk werden behandeld.

Nog onlangs voor de Bosnische oorlog eind jaren '90 waren ze ingelijfd in een socialistische staatsvorm samen met Macedonië, Bosnië Hercecovina, Slovenië en Servië. De verschillende volkeren waren hier niet echt blij mee en werden met strenge hand in een dictatuur geregeerd. Pas sinds deze eeuw zijn ze een democratisch en onafhankelijk land. Toch is er voor hen nog niet zo heel veel verbeterd. Ze verdienen nog steeds weinig en moeten veel en hard werken voor hun Kuna's.

Er zijn ook verschillende religies te vinden waarbij de islam en het christendom wel de hoofdmoot vormen. Tijdens onze vakantie heb ik echter weinig moslim invloeden gezien en veel christelijke invloeden. Ik denk dat dit komt omdat Rome erg dichtbij is.

Porec is verder een leuk toeristisch plaatsje met veel winkeltjes en restaurants. Het is het enige stadje wat we zijn tegengekomen met voldoende parkeerplaatsen doordat ze net voor hun stadscentrum een prachtig groot betaald parkeerterrein hebben waar je eens niet vooraf hoeft te betalen maar achteraf kan betalen zodat je ontspannen en langdurig het stadje kan bezoeken zonder je druk te maken over de parkeertijd.

We hebben Porec meermaals bezocht maar elke keer als we er waren hadden we er zware regen en onweersbuien.. vreemd genoeg. Echt bizar.. de rest van de vakantie was het prachtig weer maar gingen we naar Porec dan begon het te spoelen en te onweren. We hebben het dorpje daarom enkel met hele donkere luchten en bliksemspektakel gezien.

We zijn teruggereden over de vrij nieuw aangelegde tol snelweg die van Koper naar Pula gaat (of naar Rijeka). Een prima weg die lekker vlot doorrijdt en niet al te duur is. Het is wel opvallend dat deze tol snelwegen voornamelijk gebruikt worden door toeristen en niet zozeer door de eigen bevolking die de veel vollere en langzamere provinciale wegen neemt. Het zullen de kosten wel zijn die hen tegenhoudt.

dominique

Super leuk verhaal en bedankt voor alle tips! Om de geschiedenis even te bewaken, de Bosnische oorlog is echter een genocide geweest op Bosnië. En ik snap dat Kroaten dat anders proberen te vertellen, maar het is er een om niet te mogen vergeten zo recent.
Nogmaals bedankt voor je tips, klinkt erg leuk en we kunnen er zeker wat mee!