Istrie.reismee.nl

Labin en Rabac

De eerste dag en gelijk er maar op uit. We besluiten deze dag met onze huurauto een eind te gaan rijden om de omgeving wat te verkennen en te kijken hoe het rijden in Kroatië gaat. Waar kunnen we geld halen, waar zitten de pinautomaten en waar kunnen we boodschappen doen want er moet gegeten worden en in een caravan zal je voor je eigen eten moeten zorgen. De munteenheid is de Kuna en de waarde is nu 100 Kuno voor 13 euro.

In Nederland had ik de Lidl al gelocaliseerd in Pula en onze eerste boodschappen zijn vlot gehaald. Een dikke duim voor het navigatiesysteem en de recente wegenkaarten van Kroatië want die zijn echt super handig hier nu we er zijn. Geen gedoe met een wegenkaart zien te vinden en op die grote rotondes hier heb je al je aandacht bij de weg nodig want het verkeer in Pula is enorm druk overdag. Wat een stad.. wat een drukte.

In de middag nadat we onze buikjes en de koelkast gevuld hadden gaan we er echt op uit. We besluiten een dorpje aan de rechterzijde van Istrië te bezoeken omdat ik er van had gelezen dat het erg mooi was. Ook een toeristisch dorpje wat Rabac heet en waar wel wat te beleven was en de moeite van een bezoek waard.

Labin

Terwijl we naar Rabac rijden komen we door het Kroatische binnenland. Flinke heuvels (of zijn het nou bergen hier?) met stukken bos maar nog meer akkerland en kleine dorpjes. De wegen zijn bijna allemaal 80 km wegen maar je kan er lang niet altijd 80 rijden. Het zijn tweebaans wegen met flinke hellingen af en toe en ook vrachtverkeer en tractoren. Er is nu wel een grote snelweg aangelegd van Pula naar Rijeka en van Pula naar Koper maar als je kleine dorpjes als Rabac aan de kust wilt bezoeken zal je hoe dan ook de kleinere provinciale wegen moeten rijden.

Dat is niet erg verder want het is een prachtige route echter je moet er wel rekening mee houden dat het niet zo opschiet en dat je soms behoorlijk gaat klimmen en dalen met je auto. Voldoende benzine en drinkwater in je auto is wel belangrijk in dit hete weer. Temperaturen lopen hier op tot 30 of meer graden.

Na een mooie route te hebben gereden komen we eerst in het hooggelegen Labin aan. Een oud middeleeuws stadje wat hoog uittorent op een bergtop en uitkijkt over de baai van het lager gelegen Rabac wat aan zee ligt. Schitterende omgeving en even een halt houden hier is wel een aanrader omdat je hier zo mooi uitzicht hebt. Het dorpje zelf is ook wel aardig om even een kijkje te nemen maar wij hebben vanwege de warmte vandaag maar gelijk de tocht naar beneden gemaakt naar Rabac.

In Rabac is parkeren best een uitdaging. Dat is wel vaker in Istrië hebben we al gemerkt. Allereerst is het een plekje vinden waar je mag parkeren een hele opgave. Er lijken veel meer auto's dan parkeerplaatsen te zijn en dat is de hele vakantie wel een uitdaging gebleven als we ergens aankwamen behalve in Porec.. wat wel over voldoende parkeerruimte beschikte maar daarover later. Daarbij is parkeren alleen mogelijk als je muntgeld hebt of een speciale parkeerkaart die we natuurlijk niet hadden als toerist. Dus ga je parkeren, zorg dat je voldoende muntjes bij je hebt want je moet vaak vooraf betalen (behalve in Porec) en je kaartje in de auto leggen. Dat is ook wel opletten dat je de tijd goed inschat en op tijd terug bent.

Rabac is een schattig dorpje wat helemaal ingericht is op zwemmen, watersport en toerisme. Het ligt aan een baai met een eigen (heel druk bezocht) strand. Ook hier het bekende kiezelstrand wat je overal in Istrië tegenkomt. Waterschoenen zijn hier noodzakelijk vanwege kiezels, rotsen en zee egels, wil je je voeten heel houden. Tevens is factor 30 tot 50 ook wel een aanrader evenals een zonnebril of petje of iets dergelijks.

In Rabac heb je een superleuke boulevard die om een rotspunt heen slingert en langs die boulevard heb je uitzicht op de baai en de tegenover gelegen eilanden van Cres. De boulevard is omlijst door souvenirsshops, kledingwinkeltjes en restaurants. Een stukje verderop zijn hotels en nog andere stranden te vinden waar je heerlijk kan zwemmen.

Er is hier veel op het gebied van watersport. We zien zeilboten, surfers, motorbootjes met een banaan of waterskiërs, parasailen, waterscooters en boten waarmee je een excursie kan doen naar nabijgelegen eilanden.

We besluiten hier een warme maaltijd te nemen en genieten van een pizza in een van de hoger gelegen restaurantjes waar het niet zo druk is en waar we een formidabel uitzicht over de baai hebben. De Italiaanse keuken zwaait hier de scepter met veel pasta en pizza gerechten. Verder vind je hier veel grill restaurantjes met een varken of geit aan het spit.