Istrie.reismee.nl

Brijuni Nationaal Park

Vandaag maken we een boottocht naar een van de nationale parken die Kroatië rijk is. Aan deze kant van Istrië liggen de Brijuni eilanden. Veertien groene eilanden die voor de kust liggen en waar veel boottochten naar toe worden georganiseerd door plaatselijke ondernemers die vermoedelijk vroeger vissersbootjes hadden maar nu van het toerisme leven.

Vanuit Pula maar ook vanuit de kleine dorpjes kan je zulke boottochtjes aan de havens reserveren. Er zijn verschillende mogelijkheden afhankelijk van waar je vertrekt. Vanuit Rabac kon je naar Cres en Losinj eilanden en langs een blauwe grot. Wij kiezen echter voor de Brijuni eilanden. Het voormalige vakantieparadijs van de dictator van ex Joegoslavië president Tito en zijn regering. Ze verbleven hier regelmatig voor vakantie of voor zaken en voor de gewone bevolking was het verboden gebied.

Inmiddels is dat wel anders. Vele bootjes gaan bijna dagelijks in de zomermaanden langs de eilanden met vele toeristen. Er wordt ook veel gezeild rondom de eilanden. Een aantal van de eilanden zijn bevolkt door een paar toeristen en mensen die er werken of de eilanden beveiligen. Sommige zomerverblijven die nog resteren uit de tijd van Tito zijn nu voor heel veel geld te huur en we hebben ons laten vertellen dat Angelina Jolie hier nog onlangs een residentie op een eiland had afgehuurd voor haar gezin, voor een vakantie hier.

Tijdens de boottocht krijg je een eenvoudige lunch aangeboden waarbij je kan kiezen uit vis of vlees. Dit wordt ter plaatse op de boot voor je gegrilt en met wat brood en een koolsalade geserveerd. Alles wat je niet op kan of wat je overhoudt, zoals graatjes, kieper je volgens instructie van de kapitein in zee want het is allemaal voedsel voor de vissen en meeuwen. In de haven zag ik ook dat ze tijdens het bereiden van de maaltijd al het nodige aan koolbladeren en brood in de zee gooiden en dat hele scholen vissen daar gretig op af kwamen. Volgens mij voeren ze zo hun lunch bij elkaar voor de volgende boottocht. Die vissen vreten zich vol en dan haal je ze er met gemak uit denk ik.

De boottocht was geweldig mooi. Het uitzicht op Pula en de haven van Pula is al bijzonder om vanaf het water te zien. Je kan dan ook de Arena in volle glorie bewonderen. Als je de haven uitvaart zie je een heel stuk met vervallen betonnen gebouwen waar ooit de legers van Tito in gehuisvest waren. Nu zijn ze klaar voor de sloop en het ziet er armoedig en oud uit. Het wachten is op de projectontwikkelaars die de grond opkopen en er rijen met hotels en appartementen gaan bouwen. De locatie is subliem maar er moet nog wel wat (sloop)werk verzet worden dan.

Daarna een korte stop in Fazana waar we nog wat passagiers oppikken. Dit is een dorpje recht voor de eerste Brijuni eilanden. De boottocht gaat verder langs alle veertien eilanden en na een ruim uur varen worden we afgezet op een klein eilandje wat Jerolim heet. Het is een klein visvormig eilandje wat je ook veel op ansichtkaarten ziet. Je kan dan kiezen om hier een half uur of halve middag door te brengen.

Wij kiezen voor het laatste want we willen ook graag lekker zwemmen hier en hebben onze zwemspullen speciaal hiervoor meegenomen. Op het eilandje kan je een rondwandeling maken die wel leuk is. Hoog op de enige heuvel ligt een vervallen gebouw wat ook een ruim verblijf is geweest en heb je een mooi uitzicht over het eilandje. Verder heeft het eilandje een heel klein haventje om aan te meren en vele bootjes varen af en aan om mensen af te zetten en op te halen.

Bij het haventje is een restaurantje waar je lekker kan eten en drinken. Daar achter hebben ze ezeltjes en er lopen een soort bruine pauwen rond. Die hoor je ook voortdurend. Verder kwamen we een smaragdhagedis(?) tegen en er is een mooi strandje waar je heerlijk kan zwemmen.

Ondanks de zonnebrandcreme en zwemshirts zijn we hier en daar toch nog verbrand. Maaike op haar benen aan de achterkant van het vele zwemmen en Michel op zijn rug. Ik heb ook een stuk van mijn rug verbrand ondanks insmeren. Toch nog te weinig keer gedaan. Alleen Kars kan wat zon hebben zonder gelijk te verbranden.

Het is hier ook zo warm en zonnig en de zee is heerlijk met 24 graden. Rond half vijf worden we weer opgehaald nadat we hier een ruime twee uur hebben doorgebracht. We varen de haven van Pula weer binnen alwaar ik een mooie foto van de Arena kan schieten die daar ligt na te gloeien in de middagzon.