Istrie.reismee.nl

Pula

Pula is een van de grootste steden van Istrië. Het is een stad die telkens groter werd en uiteindelijk is gebouwd op zeven heuvels. Dit is ook duidelijk te merken als je door Pula heen rijdt. Dan weer laag, dan weer hoog. Pula heeft tevens een enorme haven en kent kleine schiereiland achtige puntjes met eigen baaitjes zoals de landpunt waar onze camping Stoja op ligt.

We kwamen met ons vliegtuig 's avonds laat aan op de 22ste en kregen op het vliegveld gelijk onze huurauto toegewezen. In het donker door Pula rijden is goed te doen want 's avonds laat is het er relatief rustig en goed verlicht. Het haven gebied is trouwens een plaatje als je er in het donker rijdt want ze hebben alle hijskranen prachtig uitgelicht. Het vormt dan een kleurrijk schouwspel van steeds van kleur veranderde stalen giganten. Heel imposant om te zien.

De stad zelf is overdag een hectiek. Het verkeer is er loei druk. Pula kent een aantal grote kruispunten met enorme rotondes en de aansluiting op de snelweg is nog niet helemaal afgebouwd en kent wat omleidingen. Er zijn enorm grote supermarkten zoals de Lidl, Konzum, Kaufland, Plodine en Mercator. Het zijn de meest bekende supermarktketens en je kunt er met je maestro pinpas afrekenen. Dat is wel fijn.

Overdag je auto parkeren in Pula is een enorme uitdaging. Er zijn veel parkeerplaatsen maar ook ontzettend veel toeristen en verkeer. Je moet echt geluk hebben en we hebben gemerkt dat in de straatjes achter het havengebied je het meeste kans op een parkeerplaatsje hebt. Je moet dan echter nog wel een stukje lopen naar het centrum.

Het centrum van Pula wordt gedomineerd door Romeinse invloeden. De enorm grote Arena, welke de vier na grootste in de wereld is, is nog in goede staat en wordt ook gerestaureerd. Er worden er regelmatig activiteiten georganiseerd zoals schouwspelen en filmavonden op wide screen. Onder de Arena vind je gewelven met de overblijfselen van een olijfolie fabriek.

De Arena is wel een bezichtiging waard en als je van kunst en cultuur houdt kan je een Pula+ ticket kopen waarbij je meerdere bezichtigingen in Pula kunt doen met korting. Je kan hiermee namelijk ook dan de tempel van Apollo bezoeken en de onderaardse gangen die onder de stad doorlopen waar men in de eerste wereldoorlog geschuild en ondergedoken heeft gezeten.

De stad heeft nog twee oude stadspoorten over gehouden. Dat is de grote poort die midden in het centrum staat en de tweelingpoort die er aan de rand van het centrum staat tussen het winkelgebied en de Arena. Beide poorten dateren uit een tijd dat Pula nog ommuurd was met stadspoorten om het "gespuis" buiten te houden.

In Pula kan je naar hartelust winkelen, je hebt er musea die je kan bezoeken en een wandeling langs het havengebied is ook leuk om te doen. Betaald parkeren heb je er in verschillende zones met verschillende tarieven maar wel met muntjesautomaten. Dit geldt tot 22 uur 's avonds.

Ook hier zie je weer veel souvenirwinkels maar ook de daar vaker in Istrië voorkomende 50 Kuna/7 Euro shops. In deze shops kan je van alles kopen voor maar 7 euro. Van kleding tot koptelefoons, van bikini's tot sandalen, zwemspullen, tassen en allerlei gear voor je telefoon of Ipod. Wat je veel ziet zijn de zogenaamde nepartikelen. Imitaties van dure merken zoals Gucci, D&G maar ook veel koptelefoons en oortjes van Beats by Dr. Dre.

De prijzen van deze artikelen variëren heel erg in andere winkels en bieden en afbieden is geen onbekend verschijnsel in Istrië. Als je niet oppast betaal je al snel teveel. De 50 kuna/7 euro shops maken hier een eind aan. Alles kost hier gewoon 50 kuna en als je van plan bent om iets aan te schaffen is het zeker aan te raden om eerst hier te kijken want je betaalt elders al snel stukken meer voor je koptelefoon of shirtje.

Verder zie je in Pula winkels die werkelijk alle bekende soorten parfums namaken. De kwaliteit van deze parfums is verbluffend goed moet ik zeggen. Beter als wat je in Nederland op de markt aangeboden krijgt aan nepparfum. Je kan hier zelfs kiezen in welke hoeveelheid je hier wilt kopen en de prijzen zijn laag. Ze verkopen ze in diverse maten verstuivers.

Wat je ook veel ziet zijn snoepwinkels. Als ik de Kroaten moet geloven zijn ze verzot op Candy. De Candystores zijn rijkelijk vertegenwoordigd en vaak in stijl van de Pirates of the Caribbean. Het hele gebied rondom Istrië heeft iets met piraten maar daarover later meer.